Πραγματοποιήθηκαν οι 5οι Διάλογοι Γονέων

0

Στάσεις γονέων απέναντι στη διαφορετικότητα του δικού τους παιδιού και η δική μας συμπαρά-σταση!
Μια συνάντηση ευαισθητοποίησης σε Μαραντοχώρι και Λευκάδα

Με έκδηλο το χαρακτήρα ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης πραγματοποιήθηκε το περασμένο Σαββατοκύριακο Α΄ Νηστειών, 4 και 5 Μαρτίου 2017 η πέμπτη για φέτος σύναξη των «Διαλόγων Γονέων» του Κέντρου Νεότητας της Ι. Μ. Λευκάδος και Ιθάκης στη Λευκάδα και στο Μαραντοχώρι.
Το απόγευμα του Σαββάτου στην «Καταφυγή», στην πόλη της Λευκάδας και το πρωί της Κυριακής στο Δημοτικό Σχολείο Μαραντοχωρίου η κ. Ιφιγένεια Βλάχου, εκπαιδευτικός του 4ου Δημοτικού Σχολείου Λευκάδας με μεγάλη εμπειρία στο χώρο της γενικής και της ειδικής αγωγής, αναφέρθηκε στο θέμα της «διαφορετικότητας» και εστίασε την ομιλία της στα άτομα με Ειδικές Ανάγκες ή και Αναπηρία. Έκανε μια σύντομη ιστορική αναδρομή στη στάση της κοινωνίας απέναντι στα ΑΜΕΑ, από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα, ενώ αναφέρθηκε και στις δομές Ειδικής Αγωγής που η Πολιτεία παρέχει τα τελευταία χρόνια στα άτομα αυτά.
Στην αρχική της εισήγηση επεσήμανε:
Τις επιπτώσεις στο συναισθηματικό κόσμο των γονέων που επιφέρει η διάγνωση ενός παιδιού με ειδικές ανάγκες (σοκ, πένθος, θλίψη – οργή, θυμός, αγανάκτηση – φόβος – ενοχή – άγχος)
Τους μηχανισμούς άμυνας που αναζητούν οι γονείς κάτω από τη συναισθηματική φόρτιση και γενικά τα δυσάρεστα συναισθήματα που βιώνουν (σιωπή, κοινωνική απομόνωση, άρνηση ή εξιδανίκευση του προβλήματος του παιδιού)
Άλλες επιπτώσεις που επιφέρει στην καθημερινότητα των γονέων η ύπαρξη ενός παιδιού με ειδικές ανάγκες (οικονομικές δυσκολίες, διστακτικότητα των γονέων στην προοπτική ενός δεύτερου παιδιού, αναδιοργάνωση της επαγγελματικής και κοινωνικής τους ζωής, προκειμένου να προσαρμοστούν στις ανάγκες και τις προτεραιότητες τους που αλλάζουν)
Τις στάσεις των γονέων απέναντι στη διαφορετικότητα του δικού τους παιδιού κάτω από το βάρος όλων αυτών που βιώνουν: κινητοποίηση ή παραίτηση

Τόνισε επίσης πόσο σοβαρό είναι να αποδεχθεί κανείς νωρίς και να συνειδητοποιήσει έγκαιρα το πρόβλημα που αντιμετωπίζει ένα παιδί με ειδικές (μαθησιακές) ανάγκες ή και αναπηρία, ως προϋπόθεση για την καλή εξέλιξη του και την επιτυχία ενός προγράμματος παρέμβασης. Βαρύτητα δόθηκε στην προσέγγιση των ειδικών, οι οποίοι παίζουν καθοριστικό ρόλο στη πορεία προς την αποδοχή του προβλήματος και του ίδιου πολλές φορές του παιδιού. Είναι αυτοί που οφείλουν να καλλιεργήσουν κλίμα αποδοχής κι εμπιστοσύνης στους γονείς και να τους ενδυναμώσουν.
Οι γονείς χρειάζονται στήριξη και από πρόσωπα του στενού και ευρύτερου κοινωνικού περιβάλλοντος, καθώς και από ομάδες ομοιοπαθών γονέων, ώστε να ανακτήσουν τη χαμένη τους αυτοπεποίθηση, να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις του γονεϊκού τους ρόλου και να ενισχύσουν τη συλλογική προσπάθεια για τη διεκδίκηση των δικαιωμάτων των παιδιών τους.
Συμπερασματικά κατέληξε ότι οι γονείς καθορίζουν το άμεσα συναισθηματικό, ψυχολογικό και κοινωνικό περιβάλλον του παιδιού και έτσι συμβάλλουν δυνητικά είτε στη βελτίωση του προβλήματος είτε, αντίθετα, στην επιδείνωσή του, αν δεν παρασχεθεί η κατάλληλη στήριξη (π.χ. φοίτηση σε Ειδικό Σχολείο, ΕΕΕΚ, Τμήμα Ένταξης ή παροχή παράλληλης στήριξης σύμφωνα με τη γνωμάτευση του ΚΕΔΔΥ ή του ιατροπαιδαγωγικού κέντρου). Αντίστοιχα, οι εκπαιδευτικοί, οι ειδικοί, οι «σημαντικοί άλλοι» (όπως η Εκκλησία) χρειάζεται να συνειδητοποιήσουν ότι στηρίζοντας τους γονείς στηρίζουν το παιδί!
Ακολούθησε προβολή επιλεγμένων αποσπασμάτων από την τηλεοπτική σειρά του ALPHA «Η λέξη που δεν λες» σαν αφορμή για συζήτηση γύρω από τις επιπτώσεις που επιφέρει στη ζωή των γονέων ένα παιδί με ειδικές ανάγκες.
Στη συζήτηση τονίστηκε, βέβαια, μεταξύ άλλων, το έλλειμμα της Πολιτείας σε δομές κατάλληλες για την προστασία ατόμων με βαριές αναπηρίες, όταν θα φύγουν από τον κόσμο οι γονείς τους και είτε δεν υπάρχουν αδέρφια για να τα στηρίξουν είτε εκείνα αδυνατούν να τα προστατέψουν.

Η επόμενη συνάντηση των «Διαλόγων Γονέων» θα πραγματοποιηθεί τo Σάββατο, 1η Απριλίου 2017, με ομιλήτρια την κ. Ιωάννα Σκαρλάτου, εκπαιδευτικό – δημοσιογράφο και συγγραφέα παιδικών βιβλίων, η οποία θα εισηγηθεί το θέμα: «Παιδιά στο Διαδίκτυο: Τα παιχνίδια ρόλων και οι κρυμμένοι κίνδυνοι».

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ