Εκδηλώσεις πολιτιστικού φορέα «Μέλισσα του Ελληνισμού» σε συνεργασία με το ΙΔ.ΙΣ.ΜΕ στη Γενεύη (13.04) και στη Λωζάννη (14.04)

0

Πραγματοποιήθηκε το  Σάββατο 13 Μαΐου 2017 – 7 μ.μ. στη Γενεύη από τον πολιτιστικό φορέα «Μέλισσα του Ελληνισμού» και τον Σύλλογο Ελλήνων εκ Κωνσταντινουπόλεως στην Ελβετία εκδήλωση με θέμα:
“Η Σιωπηλή Σχολή. Αναδρομή στην ιστορία της Θεολογικής Σχολής της Χάλκης”
Εισηγήτρια ήταν η Δρ. Ειρήνη Σαρίογλου, Ιστορικός ενώ προβλήθηκε η ομώνυμη ταινία τεκμηρίωσης.

 

 

 

 

 

 
Την Κυριακή 14 Μαΐου 2017 – 6 μ.μ. ο Ελληνισμός της Μικράς Ασίας βρέθηκε στο προσκήνιο, με την εκδήλωση του  πολιτιστικού φορέα «Μέλισσα του Ελληνισμού» σε συνδιοργάνωση με το Σύλλογο Ελλήνων Λωζάννης “Εστία”, με θέμα:
Αϊβαλί 1922
Εισήγηση: Δρ. Ειρήνη Σαρίογλου, Ιστορικός
ενώ προβλήθηκε η ταινία τεκμηρίωσης
Γράμματα χωρίς παραλήπτη
Βασισμένη στο Χρονικό των Δέκα Ημερών της Αγάπης Μολυβιάτη-Βενέζη, όπου περιγράφεται η προσπάθεια ενός Τούρκου αξιωματικού να σώσει τον αδελφό της, Ηλία Βενέζη, από τα τάγματα θανάτου.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Άρθρο της κ. Ρέας Πουρνάρα για τις εκδηλώσεις που διοργάνωσε η Μέλισσα του Ελληνισμού σε συνεργασία με το Ίδρυμα Ιστορικών Μελετών (ΙΔ.ΙΣ.ΜΕ.). Πρόκειται για προδημοσίευση άρθρου της εφημερίδας Ανατολή. Ευχαριστούμε θερμά την κ. Πουρνάρα.

Tο Ίδρυμα Ιστορικών Μελετών στη Γενεύη και Λωζάννη

Η «Μέλισσα του Ελληνισμού», ένας νεοσύστατος πολιτιστικός φορέας στη Λωζάννη με σκοπό την διάδοση του απανταχού ελληνικού πολιτισμού, έκανε πρόσφατα δύο εναρκτήριες εκδηλώσεις. Η πρώτη για την Πόλη, στη Γενεύη και η δεύτερη για το Αϊβαλί, στη Λωζάννη. Η πρώτη με τη στήριξη του Συλλόγου Ελλήνων εκ Κωνσταντινουπόλεως στην Ελβετία, που δραστηριοποιείται κυρίως στη Γενεύη από το 2013, και η δεύτερη με την συμμετοχή του Συλλόγου Ελλήνων Λωζάννης Εστία, που προσφέρει πολιτιστικό έργο από το 1975.

Η Πόλις πάλι στο προσκήνιο! Το Σάββατο 13 Μαϊου, το βράδυ. Αυτή τη φορά με μια διαδρομή από τα μέσα περίπου του 19ου αιώνα και την μελέτη της ιστορικού Ειρήνης Σαρίογλου, συνιδρύτριας του Ιδρύματος Ιστορικών Μελετών – ΙΔΙΣΜΕ, το 2008 στην Αθήνα. Η κυρία Σαρίογλου, με πάθος και αφοσίωση στο αντικείμενο της, αναφέρεται πρώτα στο έργο του ΙΔΙΣΜΕ που αποσκοπεί στην καταγραφή, διάσωση και διάδοση της νεώτερης ιστορίας του ελληνισμού και την αξιοποίηση ιστορικών πηγών και κειμηλίων. Στη συνέχεια μάς φέρνει στην εποχή της αρχής της Ιεράς Θεολογικής Σχολής της Χάλκης (1844). Μάς ζωντανεύει την πορεία της μεγάλης Ρωμηοσύνης, μάς κάνει συνοδοιπόρους στις καλές μέρες της και συμπάσχοντες στις ατυχίες της νεώτερης περιόδου. Με αναφορές στην οικονομική και κοινωνική της ευρωστία. Με την παιδεία στο αποκορύφωμα. Με γνώμονα να συνδεθεί η ομιλία της με την προβολή της ταινίας «η Σιωπηλή Σχολή», την οποία δημιούργησε μαζί με την Μαρίνα Λεοντάρη.

Η εν Χάλκη Θεολογική Σχολή. Το φυτώριο της ορθοδόξου θεολογίας, του τόπου συνύπαρξης τόσων και τόσων σπουδαστών για μάθηση, προσευχή, περισυλλογή και δημιουργία. Όσες φορές και να δει κανείς την ταινία δεν χορταίνει την προσφορά της Σχολής, δεν σταματά να προσδοκεί την επαναλειτουργία της. Τα ομιλήματα των αφηγητών – αρχιερέων, με πρώτο τον Οικουμενικό Πατριάρχη κ. Βαρθολομαίο, καθηγητών και άλλων αποφοίτων της Σχολής- τον κάνουν να διεισδύσει μέσα στη μυσταγωγία της, να κινηθεί μέσα στη φαντασία και να νοιώσει την πραγματικότητα. Και να πάει ακόμη πιο πέρα. Να αναζητήσει την μελλοντική ύπαρξη των μαθητών, να οραματισθεί γεμάτα πάλι τα θρανία.

Την Κυριακή 14 Μαϊου, το βράδυ, είναι ο Ελληνισμός της Μικράς Ασίας στο προσκήνιο! Προλογίζει η Πρέσβης της Ελλάδος στη Βέρνη κυρία Χαρά Σκολαρίκου, φέρνοντας προσωπικές μνήμες από τη θητεία της ως γενική πρόξενος στη Σμύρνη και συγχαίροντας την «Μέλισσα» για την επιλογή της εκδήλωσης. Η κυρία Σαρίογλου στη συνέχεια αναφέρεται στην ιστορία του ελληνισμού που μεγαλούργησε εκεί, κυρίως στα δυτικά της παράλια και εστιάζεται στο Αϊβαλί.

Το Αϊβαλί με τον αμιγώς ελληνικό του πληθυσμό, την άρτια κοινωνική του διάρθρωση, την πνευματική του πρόοδο και την δημιουργική του εξέλιξη από τα μέσα πάλι του 19ου αιώνα μέχρι την καταστροφή των κατοίκων του το 1922. 2 Είναι μια εισήγηση πολύπλευρη και τεκμηριωμένη, προετοιμάζοντας το ακροατήριο για την ταινία με τίτλο «Γράμματα χωρίς παραλήπτη» που ακολουθεί. Σε σκηνοθεσία Ηλία Δημητρίου, σενάριο Ειρήνης Σαρίογλου και μουσική Ευανθίας Ρεμπούτσικα, η ταινία είναι βασισμένη στο «Χρονικό των Δέκα Ημερών» της Αγάπης Βενέζη Μολυβιάτη. Ένα βιβλίο όπου εξιστορείται η προσπάθεια ενός Τούρκου αξιωματικού, του Κεμαλεττίν, να σώσει τον αδελφό της συγγραφέως, τον λογοτέχνη Ηλία Βενέζη, από τα τάγματα εργασίας – αμελέ ταμπουρού- το 1922. Η απεγνωσμένη παράκληση της θα συγκινήσει τον αξιωματικό, καθώς θα την παρομοιάσει με την αδικοχαμένη αδελφή του Ζεχρά. Τελικά ο Βενέζης θα γϊνει ένας από τους 18 Αϊβαλιώτες και 6 Μοσχονησιώτες που επιστρέφουν από τα τάγματα μέσα από τους συνολικά 3,000 που αναγκάστηκαν να πάρουν τον δρόμο του θανάτου.

Δύο βραδυνά γεμάτα με ιστορικές μνήμες, που αναδεικνύουν τις προσπάθειες, τις συνεχείς έρευνες και την επιμέλεια του ΙΔΙΣΜΕ. Δύο βραδυνά που επίσης αναδεικνύουν την προσήλωση στο Χρέος των Ελλήνων της διασποράς για τον ελληνισμό που δεν έγινε ποτέ του διασπορά.

Ρέα Πουρνάρα

Γενεύη, Μάϊος 2017

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.